Cookies
Provozovatel webu, společnost interNETmania s.r.o., Přeštická 1087/22, 102 00 Praha, IČ 28615484, jako správce osobních údajů, zpracovává na tomto webu cookies potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely a v případě vašeho souhlasu také pro retargeting. Více informací
Souhlasím
Zákaznická linka: 732 630 662 (Po-Pá 8-18 h)
Na tonery jsme tady my.
Přihlaste se
Už jsem u vás nakupoval

Fonty: Historie a vývoj nejznámějších typů písma

Ať už připravujeme dokument k tisku, nebo vytváříme obsah pro internetové prostředí, vybíráme si ze stovek různých fontů. Někdy výběr písma neřešíme a vsadíme na klasiku, jindy popustíme uzdu fantazii a rozhodneme se pro nekonvenční typ. A pokud chceme někoho naštvat, vsadíme na Comic Sans. Současná podoba běžně používaných fontů je výsledkem vývoje trvajícího desítky let. Víte, jak některé známé fonty vznikaly?

Fontů je nepřeberné množství a stále vznikají nové. Každý z nich má svou vlastní historii, kterou vám v některých případech přibližujeme v našem článku.

Times New Roman

Nejpoužívanějším (a podle některých i nejnudnějším) typem písma je Times New Roman. Ve spolupráci s Victorem Lardentem jej v roce 1929 vytvořil typograf Stanley Morison, který veřejně zkritizoval do té doby používaný font britských novin The Times. Kritiku původního písma deník přijal a Morisona požádal, aby se postaral o vytvoření nového fontu. Noviny si vyhradily právo na užití písma na jeden rok. Poté se nový Times New Roman zařadil mezi komerčně dostupné fonty a stal se světovým bestsellerem.

Helvetica

Font Helvetica byl nejpoužívanějším typem písma v 60. a 70. letech a velké oblibě se těší i v internetovém prostředí. V roce 1957 jej pro švýcarskou firmu Haas Type Foundry vytvořili Max Miedinger a Eduard Hoffman. Kvůli marketingu písmo brzy přejmenovali z Neue Haas Grotesk na dnes známý název Helvetica, a to podle latinského slova označujícího Švýcarsko. Víte, co spojuje loga značek Motorola, Kawasaki, Olympus, BMW či Microsoft? U všech je výchozím použitým fontem právě Helvetica.

Arial

Od uvedení na trh byl font Arial kritizován za nápadnou podobnost konkurenční Helvetice. Vznikl na počátku 80. let na podkladu staršího písma Monotype Grotesque a na jeho vývoji se podílel 10členný tým. Font původně používala společnost IBM ve svých laserových tiskárnách, později jej ve velkém začal uplatňovat Microsoft.

Calibri

Calibri je jedním z výchozích fontů využívaných v softwaru od společnosti Microsoft. Jeho vznik započal v roce 2000 za účelem zlepšení kvality zobrazení textu bez ohledu na použitý hardware. Microsoft vytvořil kolekci písem, které jsou dostupné v mnoha jazycích a jejich zobrazení je bezproblémové na všech zařízeních. Mezi tato písma patří i oblíbené Calibri vyvíjené německým typografem Luc de Grootem. Písmo bylo původně navrženo pro televizní vysílání. Typografovi se však zdálo příliš zaoblené, proto ho mírně poupravil do současné podoby.

San Francisco

Mezi nejnovější hojně používané fonty patří San Francisco, které pro své potřeby vyvinula společnost Apple a ve všech systémech jím nahradila doposud používanou Helveticu. San Francisco je výchozím fontem pro systémové prostředí, najdete ho ale také třeba na zadní straně nového iPhonu. Je jasným důkazem toho, že vývoj typografie stále není u konce, ačkoliv trvá už několik desítek let. Moderní technologie a zobrazovací zařízení mají zkrátka jiné nároky na typy písma, než tomu bylo dříve.

Výběrem správného typu písma můžeme zaujmout, zlepšit čitelnost textu, ale třeba i snížit spotřebu barvy při tisku. Až se příště budete probírat rozsáhlým seznamem fontů, vzpomeňte si, že za mnohými z nich stojí zajímavá historie a roky vývoje.

A když už pro svůj dokument vyberete vhodný font, pamatujte i na to, že nevhodný toner či inkoustová cartridge může celý dobrý dojem při tisku zkazit. Dopřejte proto své tiskárně a svým dokumentům kvalitní náplň!

 

Vyberte si kvalitní náplň podle značky tiskárny!

 

Zdroj fotografií: Depositphotos.cz

 

Zboží je skladem
Doručíme do 2 pracovních dnů
Skladem

dsdsdsdsdsd

Nedostupné

Zboží není momentálně skladem. Je na cestě od dodavatele,
dostupnost je odlišná podle značky náplně.
O době dodání Vás po objednání budeme informovat.

Poslední kus skladem

Na skladě je momentálně poslední kus.

 

Poslední kusy skladem
Zboží není momentálně skladem. Je na cestě od dodavatele, dostupnost je odlišná podle značky náplně. O době dodání Vás po objednání budeme informovat.